5 kroków do skutecznego zabezpieczenia samochodu przed korozją

Niestety samochody często ulegają korozji. Szczególnie narażone są na nią starszemodele, a także te niegarażowane. Oczywiście warto pamiętać, że jest możliwość stosowania zabezpieczeń antykorozyjnych w warsztacie mechanicznym. Jednak taka „przyjemność” jest bardzo kosztowna i w przypadku 10-letniego auta może wynosić już 5 tysięcy. Na szczęście można także zastosować samodzielnie taką ochronę. Tutaj doskonałym wyborem będzie podkład epoksydowy lakierniczy, który nakłada się po usunięciu środkami ściernymi rdzy. Warto zatem poznać 5 kroków do skutecznego zabezpieczenia samochodu przed korozją.

Krok pierwszy: mycie pojazdu ma znaczenie

rdza samochod

Jedną z przyczyn tworzenia się korozji są zmienne warunki atmosferyczne, brud, woda. Dlatego nim przejdziemy do aplikacji odpowiednich kosmetyków należy dokładnie wyczyścić samochód. Najlepiej stosować do tego celu wodę pod ciśnieniem. Można także skorzystać z ręcznej myjni. Jednak należy zdawać sobie sprawę, że tu 10 minutowy program nie wystarczy, gdyż należy dokładnie umyć także felgi i trudno dostępne miejsca, gdzie ogniska rdzy mogą się pojawiać na samym początku. Należy pamiętać także o oczyszczeniu profilów zamkniętych.

Krok drugi: Chemiczna neutralizacja rdzy

W następnym kroku należy zastosować konwerter rdzy. W zależności od ilości rdzy może być konieczna podwójna aplikacja. Po naniesieniu należy poczekać około 48 godzin, aby środek zadziałał. Dopiero potem należy ponownie umyć samochód bądź też go odpylić. Odsłonięte miejsca najlepiej zabezpieczyć wysokiej jakości preparatem cynkowym i pozostawić na kolejne trzy dni.

Krok trzeci: Zastosowanie podkładu epoksydowego lakierniczego

Teraz będzie najważniejszy etap, a mianowicie zastosowanie podkładu epoksydowego lakierniczego, który uszczelnia naprawiane miejsce, zatem chroni je przed wodą, a także innymi zagrożeniami. Można także wybrać taki produkt, który jest wyposażony dodatkowo w inhibitory korozji. Podkład epoksydowy lakierniczy należy odpowiednio nałożyć. Najlepiej używać do tego pędzelka bądź też pistoletu. Tutaj zasada jest jedna. Im więcej warstw, tym lepiej. Zatem absolutnie nie należy oszczędzać i stosować jednej warstwy podkładu, gdyż w takiej sytuacji może być o nieskuteczny. W przypadku powierzchni porowatej nie wystarczy jej wyrównanie, ale konieczne jest zastosowanie naddatku podkładu, który powinien wynosić ok. 80 mikrometrów. Następnie trzeba poczekać aż preparat wyschnie i wtedy można zacząć szpachlowanie i lakierowanie.

Krok czwarty: Szpachlowanie i lakierowanie

rdza na karoserii

Po etapie nanoszenia podkładu, konieczne jest wyszpachlowanie powierzchni, czyli wyrównanie zebranie nadmiaru materiału. Ten proces nie jest trudny nie mniej jest dosyć czasochłonny. Na samym początku warto wyszlifować daną strukturę karoserii. Jeżeli zauważymy, że dochodzi do złuszczania się szplachli, to przyczyną może być zbyt krótki czas jej wysychania. Taki efekt także uzyska się, jeżeli miesza się bazę z utwardzaczem w nieodpowiednio dopasowanych proporcjach. Tutaj można zastosować szpachlę uniwersalną, a jeśli zależy nam na większej trwałości i odporności, to taką z dodatkiem włókien szklanych. Po szpachlowaniu można przystąpić do lakierowania. Najpierw nakłada się kolor, a potem warstwę wykończeniową w macie lub połysku. Kluczowe znaczenie ma dobór odpowiedniego koloru lakieru na podstawie tabliczki znamionowej, bądź zdejmowalnego fragmentu karoserii, który można zanieść do mieszalni lakierów, w celu uzyskania jak najlepszego odcienia.

Krok piąty: woskowanie lakieru

Na samym końcu należy poprawnie wywoskować karoserię nie tylko w miejscu naprawy, ale po całości. Wystarczy tylko puszka wosku i trochę czasu. Aby woskowanie przebiegło szybko i nie było czasochłonne trzeba pamiętać, że powłoka lakierowa musi być sucha i odtłuszczona. Następnie przydadzą się foliowe rękawiczki, za pomocą których będzie się nakładać produkt. Osoby doświadczone mogą zastosować także maszyny polerskie i specjalne pasty. Jeżeli zauważycie, że nadal w lakierze znajduje się brud, to pozbędziecie się go używając glinki. Warto jeszcze pamiętać, że nie należy nakładać wosku na rozgrzane auto i konieczne jest wykonywanie tego zabiegu w cieniu. Po nałożeniu wosku należy rozprowadzić go po całej powierzchni. Można tutaj stosować również specjalne aplikatory gąbkowe, jednak nie mogą być to modele łazienkowe. Pozostaje już tylko czekać aż cała powierzchnia się zwiąże i gotowe. Auto będzie się prezentować prawie jak nowe.

Ochrony antykorozyjnej nie trzeba wykonywać w warsztatach samochodowych. W przypadku odrobiny, chęci czasu o wytrwałości, a także profesjonalnego sprzętu można wykonać ją samodzielnie.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ