Czym tak naprawdę jest pasek wieloklinowy?

0
538

Pas wieloklinowy stanowi zespolenie większej liczby pasków klinowych. Tego typu budowa sprawia, że konstrukcja jest znacznie bardziej wytrzymała i posiada większe możliwości. Główne zastosowanie pasów wieloklinowych dotyczy przede wszystkim branży motoryzacyjnej, choć ten wariant mechanizmu można znaleźć praktycznie w większości urządzeń przemysłowych.

Charakterystyka paska klinowego

Cechy konstrukcyjne paska wieloklinowego są znacznie bardziej złożonego od konwencjonalnego pasa klinowego. Różnice dotyczą również parametrów – pasy wieloklinowe są szersze, ale za to bardziej cienkie, co pozytywnie wpływa na poziom napięcia podczas pracy kół pasowych. Profesjonalne warianty pasów wieloklinowych są ponadto odporne na ścieranie oraz działanie czynników chemicznych. Kluczowe dla budowy znaczenie ma zawartość włókna szklanego, która dodatkowo zwiększa wytrzymałość pasa nadając mu dodatkowej elastyczności. W praktyce pasek wieloklinowy stanowi udoskonaloną wersję tradycyjnego pasa klinowego. Pasek wieloklinowy dostępny jest pod adresem: https://www.akcesoria.cnc.info.pl/351-mechanika/pasy-klinowe-kola-pasowe/pasy-klinowe/pasy-zespolone-wielorowkowe

Przede wszystkim oszczędności

Ze względu na budowę pasów wieloklinowych są one przystosowane do pracy na znacznie większych obciążeniach. W konsekwencji mają wydłużony okres żywotności zachowując przy tym odpowiedni poziom elastyczności. W ten sposób nie ulegają one zniekształceniom. Ważnym walorem budowy pasków wieloklinowych jest także ich zwiększona wydajność – przenoszą one napęd aż z trzech obszarów – zewnętrznego, wewnętrznego oraz grzbietowego. Dzięki temu ulokowane w układach silnikowych dają możliwość jednoczesnej pracy kilku zespołów – alternatora, pompy chłodzącej, sprężarki klimatyzacji.

Diagnostyka i konserwacja paska klinowego

Zarówno pas klinowy, jak i wieloklinowy ulega stopniowego niszczeniu na skutek użytkowania. Stopniowe ścieranie może mieć wiele powodów – spośród nich warto najbardziej wystrzegać się kontaktu ze substancjami oleistymi. Wpływają one negatywne na konstrukcję pasów wieloklinowych poprzez osłabienie struktury powierzchni, a także powodowanie poślizgów. Właśnie dlatego eksperci zwracają uwagę na ograniczenie struktur pasa z substancjami chemicznymi – zwłaszcza tymi oleistymi.

Regularne rozładowywanie napięcia w kołach pasowych oraz cykliczna diagnostyka sprawia, że powierzchnia pasów nie ulegnie zbyt szybkiemu zużyciu. Warto regularnie sprawdzać ustawienia kół pasowych, bowiem ich złe nastawienie względem siebie powoduje ścieranie krawędzi. Mimo to kondycją pasa wieloklinowego należy sprawdzać przynajmniej raz na cztery lata. Wespół z nim montować należy także napinacze oraz rolki prowadzące, które dostosowują się do zmiany napięcia wraz z tytułowym elementem.

Artykuł stworzył sklep Akcesoria CNC oferujący szeroki wybór pasów wariatorowych – https://www.akcesoria.cnc.info.pl/353-mechanika/pasy-klinowe-kola-pasowe/pasy-klinowe/pasy-wariatorowe

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ