Kiedy sprzęgło nadaje się do wymiany?

Awarie związane ze sprzęgłem dotykają większość aut. Czasem zdarza się to szybciej, niekiedy trzeba na tę pierwszą awarię poczekać. Szybsze zużycie sprzęgła wiąże się głównie ze stylem jazdy, choć istotna pozostaje również jakość podzespołów. Co przemawia za tym, by sprzęgło jednak wymienić?

Specyfika standardowego sprzęgła

Większość aut osobowych wyposażona jest w sprzęgło jednotarczowe cierne. Oznacza to, że sprzęgło składa się z trzech elementów. Jednym z nich jest tarcza zbudowana z okładzin ciernych, odpowiedzialnym za przenoszenie momentu silnika. Poprzez wykorzystanie sił tarcia, sprzęgło zużywa się, by wreszcie trzeba było je wymienić.

Kolejnym elementem składowym sprzęgła jest docisk. Mechanizm ten odpowiada za dociskanie tarczy do koła zamachowego pojazdu.

Łożysko zaliczane jest do trzeciego elementu i właśnie dzięki niemu możliwe jest odsunięcie docisku i poluzowanie tarczy. Proces ten określa się mianem wyłączenia sprzęgła.

Co wskazuje na to, że sprzęgło się zużywa?

Jeśli kierując autem mamy wrażenie tzw. ślizgania się, może znaczyć to tyle, że okładziny cierne tarczy zużywają się. Łatwo zauważyć oznaki tego rodzaju zużycia – auto po dodaniu gazu nie zwiększa swojej prędkości, zwiększając jedynie obroty. Podobnie, podczas przyspieszania, zachowywać się będą auta wyposażone w siniki wysokoprężne z turbodoładowaniami. Może okazać się także, że nieprawidłowemu działaniu towarzyszyć może nieprzyjemny swąd. W przypadku problemów ze sprzęgłem pojawić mogą się również dolegliwości z wrzuceniem biegu numer 1 czy 2.

Jak najlepiej dbać o sprzęgło?

Przedłużenie żywotności sprzęgła, choć brzmi dość egzotycznie, nie jest wcale procesem rudnym. Wystarczy pamiętać o kilku nawykach, których warto się trzymać. Nie wykorzystujmy więc nadmiernie sprzęgła i nie wciskajmy go zawsze, gdy korzystamy z hamulca.

Jeśli już musimy użyć sprzęgła, załączmy je dynamicznie, by potem stopniowo cofać. Wszystko po to, by nie powodować niepotrzebnego szarpania autem.

Regularne dbanie o sprzęgło może przynieść duże korzyści. Wówczas nie będzie potrzebna przedwczesna, dość kosztowna naprawa. Bo z wymianą sprzęgła wiąże się także wymiana takich części jak docisk czy wysprzęglik hydrauliczny oraz dwumasowe koło zamachowe (jeśli występuje).

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułKiedy i czym holować auto?
Następny artykułJak wybrać rejestrator jazdy?
Wiktor Pawłowicz
Pasjonata motoryzacji, tak można opisać mnie w dużym skrócie. Najbardziej pochłaniają mnie starsze auta, z duszą choć nie pogardzę też przejażdżką czymś nowoczesnym :)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ