Stabilizatory sportowe samochodowe

Stabilizatory w pojazdach to element konstrukcyjny w ich zawieszeniu. Bez obecności stabilizatorów, pojazd poruszałby się z o wiele gorszą sprawnością, a przede wszystkim – wchodzenie w zakręt z dużą prędkością byłoby czynnością niemalże niemożliwą do wykonania. Bez dobrze działającego stabilizatora, prowadzenie samochodu jest więc niemożliwe oraz w wielu sytuacjach – potencjalnie niebezpieczne.

Stabilizatory sportowe – kluczowy podzespół w konstrukcji samochodu

Stabilizatory to urządzenia kluczowe, mające znaczący wpływ na sprawność danego samochodu. Zaskoczeniem może być zatem, że są to jednocześnie jedne z najtańszych spośród wszystkich podzespołów stosowanych w konstrukcji samochodów. Stabilizatory mają zazwyczaj kształt pręta wykonanego z jednej części rury, który w kilku istotnych miejscach jest lekko wygięty. Stabilizatory są zazwyczaj symetryczne, a średnica ich osi wynosi od 2 do ponad 3 centymetrów.

Stabilizatory występują w każdym samochodzie – zarówno w tych sportowych, jak i zwykłych samochodach, które możemy napotkać na co dzień na polskich drogach. W każdym z nich stabilizator pełni podobną funkcję – jego zadaniem jest eliminowanie zjawiska rozjeżdżania się poszczególnych kół oraz redukcja przechyłów działających na podwozie samochodu. Stabilizator jest zdolny pełnić tę funkcję dzięki jego specjalnej budowie oraz minimalnym stopniu elastyczności. Dodatkową funkcją pełnioną przez ten element jest łączenie konstrukcji zawieszenia kół z karoserią.

Działanie stabilizatora

Stabilizator działa w oparciu o podstawowe siły fizyczne. Podczas skręcania pojazdem w kierunku prawym, samochód poddawany jest oddziaływaniu siły odśrodkowej, wypychającej go w kierunku lewym. Wówczas, koła znajdujące się na zewnętrznej osi względem zakrętu ulegają odchyleniu ku wnętrzu, a koła znajdujące się na osi przeciwległej odchylają się w stronę odwrotną.

W przypadku braku stabilizatora samochód uległby przewróceniu podczas wchodzenia w nawet najmniejszy zakręt. Dzięki obecności tej części, siły są przenoszone w sposób zrównoważony, a obciążenie rozkładane równomiernie na poszczególne koła. Znacząco zmniejsza to ryzyko wywrócenia samochodu podczas nawet szybkiej jazdy.

Stabilizatory sportowe – stosowane między innymi w samochodach o profilu terenowym – są zdecydowanie bardziej solidne oraz sztywne od stabilizatorów stosowanych w zwykłych samochodach osobowych. Ich zadaniem jest nie tylko równomierne rozłożenie oddziałujących sił, ale również zmniejszanie różnicy obciążanie pomiędzy kołami znajdującymi się w zewnętrznej oraz wewnętrznej części danego zakrętu.

Problemy ze stabilizatorem

Stabilizatory, które uległy wyjątkowo intensywnej eksploatacji, narażone są na złamanie lub pęknięcie. Wszelkie uszkodzenia w ich strukturze stanowią potencjalne źródło zagrożenia wypadkiem, dlatego nie należy ignorować pojawiających się defektów. Niskie koszty zakupu nowego stabilizatora ułatwiają możliwość jego wymiany na nowy.

Warto podkreślić, że problemy występujące w obrębie stabilizatora objawiają się najczęściej w zachowaniu samego pojazdu. Jeśli podczas kierowania samochodem ma on wyraźną tendencją do skręcania w jedną ze stron (tak zwane „ściąganie samochodu”), może to być symptomem wystąpienia tego typu problemów. Dochodzi do tego najczęściej podczas jazdy prostą drogą – wówczas komfort sterowania pojazdem wyraźnie spada.

[Głosów:1    Średnia:3/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ