Turbina a turbosprężarka - najważniejsze różnice

Turbosprężarka jest elementem silnika, który odpowiada za jego doładowanie. Potocznie często utożsamia się turbosprężarkę z turbiną, mówiąc błędnie o „samochodzie z turbiną” lub „z turbo”. Czy turbosprężarka i turbina to jest to samo, a jeśli nie – to czym się różnią?

Czym jest turbosprężarka, turbo i turbina?

Turbosprężarka czy turbodoładowanie, potocznie nazywana też turbo, jest elementem silnika spalinowego, który pozwala na zwiększenie jego mocy – doładowanie. Turbina obraca się nawet 200 tysięcy razy na minutę! Turbosprężarka składa się z turbiny oraz sprężarki. Tu mamy już odpowiedź na pytanie zadane w tytule – turbosprężarka i turbina nie jest tym samym, turbina jest częścią turbosprężarki. Na co dzień wiele osób jednak używa tych dwóch pojęć zamiennie.

Turbina – budowa turbosprężarki i turbiny

Tak więc turbina jest częścią turbosprężarki. Jak dokładniej zbudowane są te dwa mechanizmy? Turbosprężarka składa się z dwóch części – sprężarki i turbiny. Sprężarka zwana jest też zimną częścią turbosprężarki. Jej funkcją jest sprężanie powietrza atmosferycznego przy użyciu talerza kompresji osadzonego na wałku. Powietrze to tłoczone jest następnie do silnika, gdzie pozwala ono na spalenie większej ilości paliwa i tym samym – na osiągnięcie większej sprawności silnika. Drugą częścią turbosprężarki jest właśnie turbina i ta część zwana jest inaczej częścią ciepłą – temperatura w niej sięga nawet 900 stopni Celsjusza. Wirnik turbiny i wał sprężarki znajdują się na tym samym wale. Zadaniem turbiny jest wprowadzanie w ruch talerza kompresji w sprężarce, który jest napędzany energią spalin wpadających w wirnik turbiny. Spaliny te mogą osiągać bardzo wysokie temperatury, dlatego pomiędzy sprężarką a turbiną stosuje się wymiennik ciepła – dzięki temu temperatura w sprężarce może być dużo niższa, „zaledwie” około 100 stopni Celsjusza.

Awaria turbosprężarki – zawodna turbina

Czas życia turbosprężarki jest przewidywany na cały okres użytkowania silnika, jednak bardzo często turbo psuje się dużo szybciej – w skrajnych przypadkach po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Dlaczego tak się dzieje? Jeśli zamontowana turbosprężarka jest nowa, mogła mieć wady fabryczne, natomiast jeśli przedmiotem awarii jest regenerowane urządzenie – powodem mogła być zła regeneracja. Najczęściej jednak jeśli turbosprężarka odmawia posłuszeństwa, winny jest sposób eksploatacji silnika przez właściciela – przy czym awaria najczęściej spowodowana jest uszkodzeniem właśnie turbiny. Jest to zawodny i podatny na awarie element z uwagi na to, że jej wirnik zbudowany jest z materiałów takich, jak nikiel i chrom, których zadaniem jest nadanie podzespołowi lekkości i odporności na temperaturę – przy tym jednak sprawia, że turbina jest bardzo krucha, podatna na zanieczyszczenia i na obciążenia, którym jest poddawana.

Turbina i turbosprężarka – jak o nie dbać?

Z powodów wymienionych wyżej, posiadając turbosprężarkę należy szczególnie dbać o silnik. Ważne jest regularne wymienianie oleju, filtru oleju oraz filtru powietrza. Olej powinien być dobrej jakości i nie powinien osiągać poziomu poniżej minimum. Ponadto po włączeniu zimnego silnika należy odczekać chwilę przed ruszeniem, podobnie przed jego wyłączeniem lepiej, by silnik popracował kilkadziesiąt sekund na wolnych obrotach.

Po co nam turbo, czyli zalety turbosprężarki

Głównym atutem posiadania turbosprężarki jest możliwość osiągnięcia większej mocy silnika. Dodatkowym udogodnieniem jest zmniejszenie emisji substancji szkodliwych i to, że instalując turbosprężarkę, nie musimy zmieniać objętości skokowej naszego silnika, by uzyskać jego dużą moc.

Redakcja: Turboserwis.pl

[Głosów:2    Średnia:1.5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ