Wymiana amortyzatorów - o czym pamiętać?

Amortyzator zaliczany jest do głównych składowych zawieszenia pojazdu. Odpowiada w dużej mierze za to, że auto mimo wybojów na drodze, trzyma się jej nawierzchni.

Nie jest jednak tak, że amortyzatory nie zużywają się. Na ich kondycję i stan wpływ ma wiele czynników, wśród nich liczba przejechanych kilometrów oraz przebytych nierówności.

Amortyzatory odpowiadają za zapewnienie komfortu podróżowania i zmniejszanie uczucia kołysania resorowanego auta. Co ważne, te ważne elementy zawieszenia odpowiadają także za bezpieczeństwo podróżowania.

Jeśli pojazd wyposażony jest w formułę ABS, niepoprawnie działające amortyzatory potrafią doprowadzić do zakłócenia działania tych systemów.

Kiedy amortyzator jest zepsuty?

Pierwsze objawy zużycia amortyzatorów wiązać się mogą z wyciekiem oleju bądź delikatnym zapoceniem. Może pojawić się również dyskomfort podczas podróżowania, odczuwalny najwyraźniej na zakrętach. To wówczas można odczuć stopniowe wydłużenie drogi hamowania i poczuć się tak, jakby auto w pełni nie „słuchało” poleceń kierującego.

Dodatkowo, jeśli na jednych amortyzatorach przejechaliśmy już ponad 60 000 kilometrów, może okazać się, że zużywać się one mogą po prostu z przepracowania. Być może z powodzeniem przejadą nawet i 80 000 km, jednak już warto pamiętać, że czas ich wymiany zbliża się wielkimi krokami.

Wymiana amortyzatorów – o czym pamiętać?

Najistotniejszą kwestią przy wymianie elementów zawieszenia pojazdu pozostaje ich producent. Zrezygnujmy a starcie z wyrobów pochodzenia chińskiego, wybierając raczej światową renomę i klasę takich marek jak choćby: Sachs, Delphi czy Kayaba.

Istotnym czynnikiem pod względem wyboru amortyzatorów będzie kompatybilność części z naszym modelem pojazdu.

Amortyzatory warto wymieniać podobnie jak opony – parami. Tak zastosowane rozwiązanie sprawi, że siła tłumienia z obu stron będzie jednakowa i tak samo skuteczna.

Decydując się na wymianę należy pamiętać jeszcze o jednym – by powierzyć ją specjalistom, zaufanym i sprawdzonym mechanikom. Nie warto wykonywać jej samodzielnie, gdyż w domowych warunkach nie dysponuje się takim sprzętem jak specjalne ściągacze do sprężyn.

[Głosów:3    Średnia:2.7/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ