O istocie koła dwumasowego

Choć określenie koło dwumasowe brzmi dość egzotycznie, świadomi kierowcy będą wiedzieć, o czym mowa. Przede wszystkim zaś zdawać będą sobie sprawę z tego, jak kosztowna jest jego wymiana.

Gdzie znajdziemy koło dwumasowe?

W istocie koło to niewiele różni się od zwyczajnego koła zamachowego. Wyposażone w wyspecjalizowaną konstrukcję, składa się z dwóch części, jak i nazwa wskazuje. Jego składowymi są masa pierwotna i wtórna. Pierwsza z nich znajduje się po stronie wału korbowego i wyposażona została w zębaty wieniec współdziałający z rozrusznikiem.

Warstwa wtórna znajduje się w tej pierwotnej i jest umiejscowiona za pomocą łożysk osiowych i promieniowych.

Pomiędzy masami znajduje się tłumik drgań skrętnych.

Głównym zastosowaniem koła dwumasowego jest optymalne ograniczenie wibracji generowanych przez napęd auta. Koło dwumasowe pojawia się w standardowym wyposażeniu nowoczesnych silników na olej napędowy oraz w większości silników benzynowych.

Korzyści płynąca z koła dwumasowego

Główną zaletą koła jest zapewnienie wysokiego komfortu podróżowania.

To właśnie koło dwumasowe odpowiada za upłynnienie pracy silnika i zwiększenie jego wydajności. Jego obecność przydaje się nawet w procesie redukowania biegów, minimalizując wystąpienie nieprzyjemnych drgnięć.

Największą mocną stroną koła dwumasowego jest zaś maksymalne wydłużenie żywotności skrzyni biegów oraz towarzyszących jej podzespołów.

Czy o koło dwumasowe można dbać?

Odpowiedź jest oczywista: jak najbardziej. Już podczas ruszania, stonowanego i dynamicznego, zapewnić można dbałość o jego tarcze. Możemy się też starać nie dopuszczać do sytuacji, gdy w wypadku dodania zbyt małej ilości gazu, silnik bezwiednie gaśnie.

Podróżując autem wyposażonym w koło dwumasowe starajmy się unikać schodzenia poniżej wartości 1500 obrotów na minutę.

Kiedy nasze koło dwumasowe jest do wymiany?

Przerażać może samo podejście do diagnozowania problemu, bo sam koszt wymiany to wygórowana raczej kwota nawet do 5000 zł.

Co powoduje, że możemy martwić się o stan naszego koła? Przede wszystkim niepokojące dźwięki przypominające klekotanie, wydobywające się podczas przebywania na neutralnym biegu. Niepokoić może również stukanie pojawiające się przy gwałtownym dociskaniu pedała gazu.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ