Przyczepy kempingowe zyskują coraz większą popularność nie tylko na całym świecie, ale i w Polsce. Pozwalają na pozostanie niezależnym mieszkaniowo bez względu na miejsce, w które się podróżuje. To duża wygoda i komfort nawet podczas niezbyt dalekich wojaży.
Wielu kierowców nieposiadających własnego kampera, decyduje się na jego wypożyczenie. Duża część z nich zamiast kampera wybiera jednak przyczepę kempingową. I tu pojawić się może problem – czy nasze auto może holować taką przyczepę?
Przyczepa w dwóch odsłonach
Na rynku istnieją dwa rodzaje przyczep: lekka (do 750 kg) oraz powyżej 750 kg. Ta pierwsza nie jest wyposażona w hamulec najazdowy, druga zaś musi w taki wyposażona.
Posiadacze prawa jazdy kategorii B uprawnieni są jedynie do holowania przyczepy lekkiej.
Warto sprawdzić masę całkowitą
Zanim rozpoczniemy podróż z przyczepą kempingową, sprawdźmy jej masę całkowitą. Najpierw w dowodzie rejestracyjnym upewnijmy się, ile waży nasze auto (rubryka F.1). Następnie zaglądając do rubryki O.1 sprawdźmy ile może ważyć przyczepa z hamulcem, w rubryce O.2 zaś – jaką wagę dopuszcza przyczepa bez hamulca. Jeśli wartość pola O.2 jest niższa niż masa przyczepy, ta holowana przez nas musi być wyposażona w hamulec.
Zgodnie z prawem
Zmiana przepisów regulujących możliwości holowania przyczep dla posiadaczy prawa jazdy kategorii B weszła w życie 19 stycznia 2013 roku. To wówczas zwiększyła się dopuszczalna masa pojazdów holujących do 4250 kg. W związku z tym masa pojazdu osobowego mającego uprawnienia do holowania nie może przekraczać całkowitej wartości 3500 kg.
Nowe uprawnienie o kategorii B96 pozwala na kierowanie zespołem pojazdów o masie do 4250 kg bez względu na masę przyczepki pod ścisłym warunkiem: auto holujące powinno mieć o 33% większą masę niż holowana przyczepa.
W przypadku przekroczenia masy ogólnej 4250 kg, konieczne jest posiadanie prawa jazdy kategorii B + E. To wówczas możliwe jest holowanie innego rodzaju przyczepki, niż tej lekkiej.
Dopuszczalna prędkość
W przypadku poruszania się po drodze z przyczepą kempingową, zmianie ulega dopuszczalna prędkość maksymalna. Ta, poza obszarem wybudowanym wynosi 70 km/h, na jezdni dwupasmowej poza miastem wartość wzrasta do 80 km/h. Podobnie jest na drogach ekspresowych i autostradach – dopuszczalna prędkość maksymalna wynosi 80 km/h.