Bywa, że kupno używanego samochodu jest loterią. Możesz trafić na prawdziwą igłę, ale możesz się też rozczarować. Aby zmniejszyć ryzyko nieudanej inwestycji, warto wyposażyć się w jeden przedmiot – miernik grubości lakieru. Czym jest? Jak go używać? Jaki model warto kupić? Odpowiadamy!
Sprzedawcom nie zawsze można ufać
“Niemiec płakał, jak sprzedawał” – to kultowe już zdanie pokazuje w ironiczny sposób to, o czym prawie każdy kierowca się przekonał. Sprzedawcom nie można ufać.
Niestety często zdarza się, że używany samochód, który rzekomo jest w świetnym stanie, tak naprawdę ma za sobą bogatą historię powypadkową. Jak się przed tym zabezpieczyć? Niewątpliwie trzeba być czujnym i mieć podstawową wiedzę motoryzacyjną, ale niestety – nawet to może czasami nie wystarczyć. No, chyba że posiadasz czujnik grubości lakieru.
Czym są mierniki grubości lakieru?
Mierniki grubości lakieru to niewielkie elektroniczne urządzenia, które służą do sprawdzenia liczby warstw lakieru lub szpachli na samochodzie. Są to urządzenia niezwykle przydatne podczas kupowania użytego samochodu, ponieważ umożliwiają sprawdzenie tego, czy pojazd ma wypadkową przeszłość.
Miernik lakieru podaje wartość mierzoną w jednostce um. Na podstawie pomiarów z różnych części auta jesteśmy w stanie stwierdzić np. to, czy auto było dodatkowo lakierowane. Jeśli warstwa metaliczna jest różna na całej powierzchni auta (po obu stronach) istnieje duża szansa, że sprzedawca coś przed Tobą ukrywa. Bezwypadkowe auto to takie, którego warstwa jest równa na całym aucie z nieznacznymi odchyleniami.
Jak badać samochód?
Miernik grubości należy przykładać prostopadle do czystej powierzchni. Pomiary warto zacząć od dachu samochodu i stopniowo schodzić niżej. Dach jest zwykle najbardziej wiarygodnym miejscem, bo to najrzadziej naprawiana część auta. Istnieje więc duża szansa, że pomiar w tym miejscu jest pomiarem “wyjściowym”. Pamiętaj tylko, aby całą procedurę przeprowadzić w sprzyjających warunkach atmosferycznych. Zarówno gorąc, jak i ziąb mogą wpłynąć na wynik pomiaru.
Przyjmuje się, że fabryczna grubość lakieru wynosi 70-170 um, a przy drugiej warstwie lakieru może wynosić nawet do 400 um. Tak duży wynik świadczy o tym, że miejsce mogło być szpachlowane.
Ile wynosi dopuszczalna różnica grubości lakieru? Maksymalnie może to być do 40%, ale aż tak duża różnica jest raczej rzadka.
Jaki miernik kupić?
Czujnik grubości lakieru bez problemu kupisz w sklepach internetowych takich jak Clinic4Car. Jeśli planujesz go używać sporadycznie, w trakcie poszukiwań auta, wystarczy podstawowy, najtańszy model. Do użytku profesjonalnego polecamy modele droższe, ale bardziej dokładne.