Prawidłowo ustawiona geometria kół zapewnia pewne prowadzenie, odpowiednie zużycie ogumienia i bezpieczeństwo na drodze. Jej kompleksowa regulacja to koszt około 300 zł.
Co to jest geometria kół?
Na geometrię kół składa się kilka parametrów m.in. kąt pochylenia, zbieżność, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy i wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Kompleksowa usługa ustawienia wszystkich parametrów to koszt od 50 do około 300 złotych w zależności od użytego sprzętu. Profesjonalne warsztaty do regulacji geometrii kół wykorzystują maszyny laserowe.
Konsekwencje źle ustawionej geometrii
Samochód ze źle ustawioną geometrią kół wbrew pozorom możebyć niebezpieczny dla otoczenia. Nieprawidłowe ustawienie kątów oraz zbieżności koła zwiększa spalanie auta i obniża jego przyczepność na drodze, co może prowadzić do kolizji i wypadków. Dobrym pomysłem może okazać się np. sezonowe ustawienie geometrii w centrum warsztatowym Norauto.
Kąt pochylenia kół
Złe ustawienie kąta pochylenia kół powoduje nierównomierne zużycie opon. Jeśli górna część opony jest wychylona na zewnątrz oznacza to, że kąt jest dodatni, a ogumienie ściera się z zewnętrznej strony. Gdy górna część jest odchylona do wewnątrz, to kąt jest ujemy, a opona ściera się z wewnętrznej strony. Prawidłowe ustawienie to takie, kiedy podczas skrętu koła płasko przylegają do drogi.
Zbieżność kół
Dobre ustawienie zbieżności kół oznacza ustawienie ich przodami, lekko „ku sobie”. Gwarantuje to stabilność samochodu na zakrętach. Nie można jednak przesadzić z ustawianiem ich „ku sobie”, ponieważ skutować to będzie szybszym ścieraniem się opon i podsterownością pojazdu. W przypadku rozbieżności, samochód jest nadsterowny, a jego ogumienie ubywawzdłuż wewnętrznej krawędzi.
Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy
Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy, to kąt między sworzniem zwrotnicy a prostą pionową prostopadłą do powierzchni podłoża, mierzony wzdłuż osi poprzecznej pojazdu. Promień dodatni jest wtedy, gdy punkty przecięcia kąta leżą poniżej powierzchni podłoża, a ujemny – jeśli powyżej. W samochodach ustawia się ujemny promień zataczania po to, by podczas hamowania auto nadal poruszało się prosto – nawet jeśli jeden z przewodów hamulcowych został uszkodzony.
Kąt wyprzedzania sworznia zwrotnicy
Niezbędnym do stabilnej jazdy, zwłaszcza przy wysokich prędkościach, jest prawidłowe ustawienie kąta wyprzedzania sworznia zwrotnicy. Gdy punkt przecięcia osi sworznia z jezdnią znajduje się przed punktem styku opony z drogą, kąt jest dodatni. Jeśli jednak pojawia się on za punktem styku opony z jezdnią, jest on kątem ujemnym. Jeśli kąt wyprzedzania sworznia zwrotnicy jest dobrze ustawiony, koła po wykonaniu skrętu samoczynnie wracają do jazdy na wprost. Złe ustawienie może prowadzić do trudności w prowadzeniu pojazdu i narażenia elementów zawieszenia na uszkodzenia.
Kiedy sprawdzać geometrię?
Mechanicy sugerują, by geometrię kół wykonywać przy każdorazowej wymianie ogumienia. Niezbędne jest też jej ustawienie, gdy wymienione zostały elementy zawieszenia np. wahacze, tuleje, stabilizatory czy też amortyzatory.