Miernik uniwersalny, określany także mianem multimetru, uznawany jest za jeden z najbardziej uniwersalnych i wszechstronnych urządzeń do diagnostyki problemów z elektroniką w aucie. Nie jest jednak tak, że bez jakiejkolwiek wiedzy dobrze z niego skorzystamy. Warto o tym pamiętać, planując jego zakup. Podstawy znajomości obwodów elektrycznych są tu koniecznością.
Wielopłaszczyznowe możliwości pomiarowe
Multimetr łączy w sobie funkcjonalność wielu urządzeń: woltomierza, amperomierza oraz omomierza. Bardziej rozbudowane urządzenia dają możliwość pomiaru również takich wartości jak temperatura, natężenia światła, a także poziom głośności.
Elementy składowe multimetra
Miernik uniwersalny tworzą trzy elementy: wyświetlacz LCD, pokrętło z oznaczonymi trybami i zakresami pomiarów oraz gniazda wejściowe do których podłącza się przewody pomiarowe
Do wejścia „COM” podłącza się przewód o kolorze czarnym. Wejście oznaczone „VΩmA” służy do podłączenia przewodu podczas pomiarów napięcia, rezystancji, a także niskich wartości natężenia prądu. Ostatnie, osobne wejście służy do pomiaru wyższych wartości natężenia prądu, najczęściej osiągających wartość 10A lub 20A.
Aby zmierzyć napięcie..
Przystępując do pomiaru napięcia należy ustalić czy urządzenie zasilane jest prądem stałym (DC), czy przemiennym (AC). Jeśli mowa o autach, najczęściej jest to prąd stały o napięciu 12V.
Aby dokonać pomiaru, wystarczy podłączyć czarny przewód do gniazda „COM”, a czerwony – do wejścia z literą „V” oraz ustawić pokrętło w pozycji pomiaru prądu stałego (symbol linii ciągłej i przerywanej) w zakresie do 20V.
Pomiar możliwy jest wówczas, gdy przyłożymy przewód o kolorze czarnym do klemy ujemnej, a przewód czerwony do klemy plusowej. Na wyświetlaczu ukaże się wówczas wynik pomiaru. Jeśli pojawił się przy nim znak (-) oznacza to, że przyłożyliśmy igły pomiarowe w odwrotnej niż konieczna, kolejności.
Pomiarów można dokonywać i przy włączonym zapłonie. Wówczas można zdiagnozować problemy z napięciem ładowania akumulatora. Wartość prawidłowego napięcia powinna wahać się między 13,8 a 14,4V. Jeśli silnik podczas pomiarów jest wyłączony, a pomiar zdecydowanie niższy niż wartość 12,5V, oznaczać to może zarówno zniszczenie, jak i rozładowanie akumulatora.
Diagnoza zbyt dużego pomiaru prądu
Jeśli akumulator zbyt szybko się rozładowuje, zanim auto trafi do elektryka, przeprowadzić można pomiar prądu samodzielnie. W tym celu należy wpiąć czarny przewód do gniazda „COM” oraz czerwony do gniazda „10A”, bądź innego oznaczającego pomiar wyższych oczekiwanych wyników natężenia prądu. Pokrętło miernika ustawia się w położenie pomiaru prądu stałego 10A. Następnie wystarczy odłączyć klemę plusową i podłączyć do niej czarny przewód, natomiast kabel koloru czerwonego należy zewrzeć z zaciskiem plusowym akumulatora.
Jeśli uzyskany wynik poboru prądu na postoju jest wyższy od wartości 0,05A, warto pogłębiać pomiary.
Przyjmuje się, że choć zastosowanie mierników jest bardzo szerokie, wiedza o jego zasobach może pozwolić na samodzielną diagnozę wielu problemów. Jeśli jednak ta diagnoza nie wnosi nic nowego, warto bezzwłocznie udać się do fachowego elektryka.